onsdag, november 10, 2004

Idag gråt jeg over en mann jeg såvidt kjendte

Du ser det på amerikanske dokumentarer hele tiden. Du sitter godt tilbakelent i godstolen, uten å gi en tanke til om det samme faktisk skjer i norge. For gjør det egentlig det?

Jeg mener, nyhetene sender skjelden ut noe beskjed om mennesker som tar selvmord. Det er tabu, man skal ikke snakke om det. Slik vokser vi altså opp til å tro at selvmord ikke eksisterer i norge, å at det derfor IKKE kommer til å skje i nærheten av DEG. Vilke naive vesen. Vi, ja vi mennesker.

Jan Arve, jeg savner deg mer en du tror! Gi meg en ny sjangs!
Beklager for alle de gangene jeg så rart på deg da du kom med de tørre vitsene.
Beklager for alle gangene jeg ikke brøt inn da du ble kalt stygge navn.
Beklager for alle de gangene jeg kunne ha gjordt noe for å bli mer kjendt med deg, men ikke gjorde det.
Tilgi meg, for jeg er bare et skarve stykke menneske... kom tilbake...

Dette er nytt for meg. Jeg visste ikke at jeg brydde meg så mye om deg. Noen ganger tror jeg la skjul på at jeg i det hele tatt kjendte deg(!)
Vilket menneske gjør slik med sin neste? Behandler ham som søppel. Det er jo jeg som er søppelet. Jeg fortjente ikke å kjenne deg.
La meg gå i skam, og gråte en tåre for personen jeg ikke var verdig å kjenne!

Hvorfor er det slik at en ikke merker personens eksistens før han har tatt sitt eget liv, eller blitt kjendis iløpet av natta? Hva med å bare skyte seg i foten først, bare for å gi oss et hint? Hvorfor ikke bare fortelle sine venner at en har det drit for tiden. Få det ut istedenfor å holde det inne.
Det er så utrooolig vanskelig å forstå!!!

Jeg vet at jeg ikke har noen rettigheter, å at det var min egen feil at jeg ikke fikk bedre kontakt med ham, men jeg er alikevel litt kranglevorn med Gud. "Hvorfor?"
Jeg takler det ikke.

Saltvann har jeg på hendene å fjeset, men sjøen er en 15 minutts mopedtur herfra.
Økonomiprøve skal visstnok være imorgen, men jeg orker ikke tenke på den nå. Det er jo umulig. Fillen så jeg savner fyren.

I've had questions, without answers
I've known sorrow, I've known pain
But there's one thing I'll cling to
You're faithful, Jesus You're true

When hope is lost, I'll call You saviour
When pain surrounds, I'll call You healer
When silence falls, You'll be the song within my heart

In the lone hour of my sorrow
Through the darkest night of my soul
You surround me and sustain me
My defender, forevermore


Av Tim Hughes

Til minne om Jan Arve Malmin.

15 Comments:

Anonymous Anonym said...

Takk Tæbi, sko bare ønska eg va en ennå bedre fyr.
Du e konge forresten :)

12:16 a.m.  
Blogger Ine said...

D jer så vondt! Auene mine e inntørka..
Bra skreve, Harald. Men ved at d ikkje va nogen, ikkje ei gong di nermaste vennane hans så visst at dette kom t å skje. Som me snakte om på skulen, så kan me ikkje skylla på enkelt persona, å ingen bør føla seg skyldig. Men eg vett kossen du he d...
Take care :)

12:41 a.m.  
Blogger Pål Berge said...

Så sant i de andre sine ord; bra skreve!

1:39 p.m.  
Blogger Harald said...

Takk. Glae for at dokk lese! :)

4:02 p.m.  
Anonymous Anonym said...

Vilt bra 'arold :D
Hæ skreve ett dikt, tenkte æg sko posta'ann hær...

What is life,
but a teardrop within a teardrop?
A dream within a dream?
You chose to end your dream, too soon...

What is death,
but a new beginning?
A glorious journey?
You started your journey, too soon...

Til minne om Jan Arve

- André "Dalla" Dahle

4:51 p.m.  
Blogger Harald said...

Konge Andrè! Du e wildt flinke.
Eg trur Jan Arve ville følt det sama...

5:09 p.m.  
Blogger Fru K said...

Du er flink å sette ord på vanskelige ting... Er så fælt hele greia. Grein æg au, sjelden affære. Hadde bare så vidt sitt an.

Me ser de ikkje før de æ borte. Tru me trenge Guds aue, tru Han vil gje de te oss viss me ønske å gå te de så trenge nogen te å vær ved sidå av seg.

5:34 p.m.  
Anonymous Anonym said...

A million words won't bring you back, I know because i've tried, Neither will a million tears, I know because i've cried!

Til minne om Jan Arve Malmin!!


..Espen Taksdal..

12:41 a.m.  
Blogger Karin said...

Andre og Espen..
Kjempe flott skreve, begge to. Sko gitt dåkker en klem. Kver sin klem!

4:13 p.m.  
Blogger Harald said...

Klar for å gje alle som trenge en klem btw..

5:39 p.m.  
Blogger Ine said...

Vilt bra skreve begge to, André å Espen

6:53 p.m.  
Anonymous Anonym said...

Hei, æg he noge mær æg føle æg må dela mæ dokke..

Missing you is like the sky,
The sky without the sun,
Missing you is like the night,
With no stars to wish upon.


Missing you is like a child,
A child without a toy,
Missing you is like a girl,
A girl without a boy.


Missing you is like a door,
A door without a key,
Missing you is like I?m empty,
I just hope your missing me.


Savne dæg Jani!!


-EspeN Taksdal-

12:43 a.m.  
Anonymous Anonym said...

Trur at nyhetene ikkje senne ut noge fordi dæ æ sårt for familien + pårørande.. Men æg æ enige.. d burde kje vær sånn.. nei til tabu..
Ja, du spør bra, Harald.. Keffor æ d sånn at me ikkje æ klar øve enn persons eksistens før an ikkje æ meir..? Æg trur at dette æ enn utruligt viktige tankevekker i verdens jag itte suksess, popularitet osv.. Dæ å stoppa opp, sjå folk.. Dæ føles som om me allti kan vær ittepå-kloke, men kæ mæ faktisk å jær dæ..? Ikkje bare la dæ bli mæ snakket... Ta vare på kvarandre.. Heilt seriøst.. Sei hei te nogen du ikkje trudde du kom te å sei hei te, je nogen enn klem som du allre hadde trudd du kom te å klemma.. bli kjent mæ nogen du allre hadde trudd du kom te å bli kjent mæ..
æg snakke av erfaring; dæ æ enn av di stysste velsignelsane du kan få for å vær villige te å jær noge for andre menneske.. Ikkje tenk: æg kan kje jær dæ.. for du kan!
Dette blei enn lange comment.. and I ment ev`ry word of it...

7:30 p.m.  
Blogger Harald said...

Espen... konge. Ja, du e det!

Takk Silje, me lige lange kommentara.. :)
gla i deg

9:50 p.m.  
Blogger Marianneoggabriel said...

Hej!
Kjempbra d du har skrevet å alle kommentarane!
Så utulig bra å se koss alle støtte opp for kvarandre:-)

Vanvittig bra d dåkke har skrevet, Espen og Andre!

Klem Marianne

3:54 p.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home