tirsdag, mars 09, 2004

Nynorsk - laget for plagiat?

Har tenkt endel på det, og har kommet frem til at skriveriene mine vil bli publisert på bokmål. Grunnen er forsåvidt enkel; Jeg liker best å skrive på dialekt eller bokmål. Nynorsk har aldri vært min spesielle favoritt. På samme tid kan argumentene mine høres mye mer overbevisende ut, ettersom bokmål blir tatt mer seriøst.
Har opplevd latterkramper etter leseøkt med nynorsk, der stoffet egentlig har vært veldig seriøst!
Den evige kampen mellom bokmål og nynorsk.. huff ja, vi vet jo alle (eller i alle fall JEG) at bokmål vil til slutt seire som landsmål, og nynorsk vil bli utstøtt. Beklager jeg tråkker litt grisete i salaten her, men mine meninger om Nynorsk har vært veldig negative fra tidlig barndom.
(Se: Nostalgiske øyblikk : Harald finner ut først i 5. klasse at ordet "vindauge" betyr vindu.)

Så ifra idag av vil bloggen min forhåpentligvis bli litt mer interessann (for både meg og lesere) ;)
Håper bare ikke Asbjørn tar dette ille opp, ettersom jeg vet han er en svoren støttespiller av den Nynorske generasjon. Enhver person skal ha rett til å snakke/skrive på sin egen måte, ingen tvil om det. Poenget er at personen må føle seg komfortabel når han/hun skriver, ellers vil trolig budskapet hans/hennes forsvinne sakte men sikkert...

Jeg føler allerede hvor godt det var å skrive denne teksten på bokmål - hvilken lettelse!

Ellers har jeg jobbet litt hos faren min idag, for å lære å bli avløser på gården hans. Ganske spennendes å jobbe der faktisk; Melkeprodusjon er et lærerikt stoff! Jeg vet f.eks nå at når man tørker kyr med en varm, fuktig klut på jura, er det for å stimulere dens naturlige "gi-slipp-på-melken" prosedyre (kluten skal imitere kalven som drikker). Dette skjer ved at noen hormon kallet "oxytosin" skilles ut i jura, og dem gir etter, slik at melkemaskinen kan suge ut all melka. Fantastisk!

Etterpå reiste jeg hjem til moren min og hev på meg karate-klærne i en fei, løp bort til rosseland barnskoles gymsal, og fant ut FOR SENT at trening ikke begynte før om en time... så trøtt som jeg var, gadd jeg ikke løpe hjem igjen :)

Men nå er jeg seriøst trøtt, skulle ikke satt meg ned, ettersom jeg har vanskelig for å slutte.
Jaja, håper det er sånn noenlunde greit lese-materiale for dem som gidder.
Takker for meg og sier GOD NATT!!!