torsdag, mai 27, 2004

Piggsvin og betydningen av ordet "Hadet"

Hva ligger i det

"Hadet" er en av de viktigste ordene vi mennesker har.

Ordet brukes daglig, og går aldri av dage. Ordet "hadet" har eksistert fra tidenes morgen, bare i flere versjoner. Kanskje høytidelig, som "farvel" eller mer som en sleskete pirat ville uttalt seg; "adjøss".
Ordet har enorm betydning for hvordan en samtale ender, og etter hvordan orden er preget i dialogen.
Å ikke si hadet er noe av det verste du kan gjøre! Her er noen tilfeller der det er lurt å unngå og glemme ordet "hadet":

x Du skal til å hoppe i fallskjerm fra flyet.
x Du skal til å hoppe fra flyet uten fallskjerm.
x Du skal til å ta selvmord.
x Du skal til å ta mord.
x Du skal til å forlate en vellykket freds-megling i midt-østen.
x Du skal til å forlate Buddhismen (dårlig karma).

Jeg merker selv hvor lett jeg enser når noen ikke sier hadet når de skal gå, eller motsatt. Som et eksempel har vi den dramatiske utviklingen som skjedde på Saron ca. 1500 onsdag formiddag, da Harald plutselig forsvant bak redikantene Eirik Berge og Hanne Undheim (som selfølgelig ikke merket noen ting). Jeg satte meg ned i studioet med Thomas Berg og hørte litt på det han hadde laget. Plutselig ringer telefonen, og Hanne, som er ti meter borti gangen lurer på hvor jeg er.

Hun forklarer at de ble litt sinte når de merket jeg ikke var tilstedeværende, og hadde ikke sagt hadet. Men så hadde de begynt å tenke litt, og konklusjonen var "Harald må ha sagt hadet uten at vi merket det!". Tragedien var stor, så Hanne la på tråden og situasjonen ble oppklart.
Rådet mitt til dere som leser er altså følgende;
----------------------------------------------------------
"Avslutt alltid en samtale med ordet "Hadet", så er du på den sikre siden."
----------------------------------------------------------

Piggsvin - Hvilke merkverdige skapninger

Masse pigger å en spiss nese som snuser seg frem til hva som måtte stå på menyen.
Vår friendly-neighborhood hedgehog lever forsåvidt fritt uti busker og kratt, hvor de sover hele dagen og jakter på føde om natten. Hvem har vel ikke satt seg på et piggsvin når de skulle hente ballen sin i busken?
Med såpass mange pigger skulle man da tro bilene som kjører på veien ville være livredde for dette lille monsteret, men neida, bilene viser tvert imot tendenser til å jevne piggsvinet og dets innhold (se: "Hvordan stoppe ut dyr") med jorden.
Tragisk for mange, til stor glede for lille Matts på 4 år.

Men når jeg tenker meg om må jo de knøttsmå beista være et av favoritt-dyra mine!
Ingen andre dyr ser ut til å ha slik en glede av å vandre i svulmende nattemørk som piggsvinet. Mennesker burde være litt obs på dette når de tar seg litt natt-mosjonering, ettersom de firbente piggsveisene lusker om hvert hjørne og stopper ikke før de har kommet seg over veien.

1 Comments:

Blogger Fru K said...

du tenke på møje løje, skrive så morsomt at æg må læ. Bra å få folk te å tenka på ting de som regel ikkje tenke så møje på:-)

3:19 p.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home