torsdag, juli 15, 2004

Å snakke med en ikke-kristen

Mens jeg nok en gang sitter å traller med på Barry White's høye vokaler tenker jeg på å skrive litt om et ganske så kjendt tema: "Hva har ikke-kristne mot kristendommen?"

Grunnen til at jeg ikke har tenkt så mye på dette før er forsåvidt at jeg ikke har opplevd det selv før nå. Jo jeg har da snakket litt med mennesker om hvorfor de ikke har sett Evangeliet, men aldri hatt en hel samtale som har tatt for seg temaet.
Det var idag da jeg skulle til søskenbarnet mitt som er fysioterapeut, hvor vi kom innpå temaet mens han holdt på å kna den stive ryggen min. Jeg ble faktisk ganske overrasket over megselv som kom med spørsmålet "Er du en troende mann?" etter en mindre diskusjon over om hviledagen var hellig. En bra følelse å merke en utvikler seg i å snakke, få gang på sosiale assosiasjoner med medmennesker!

Temaet er tatt opp flere ganger på saronsmøter, men jeg har nok aldri fått det skikkelig inn i hodet før nå, hva mange mennesker har imot kristendommen. Dobbel-moral, ny-kristen og oppdragelse er noen av sub-kategoriene som utspiller seg.
Han fortalte meg om et venne-par av samboeren som bodde i Oslo. Ikke gifte, så de bodde i samme leilighet. Men to forskjellige addresser. -Hæh?
Cluet er at faren til jenta var så strengt troende at han ikke ville akseptere at de bodde isammen uten å være gift, så de holdt rett å slett skjul på at bodde isammen pga. kristendommen. Sykt?
Sånnt irriterer meg noe helt enormt! At den eldre generasjon har slike tvangstanker, uten et eneste rasjonellt sidestykke kan holde på som de gjør. De MÅ forstå at alle er forskjellige og at meninger og avgjørelser skal bli tatt av hver person alene. 10 år med grunnskole, her får vi ikke bestemme mye av egne meninger, KRL er et must. Hva viss jeg vil tro at 5+5 blir 11? Skal noen da ta bort den retten ved å gi meg stryk? 5 år på fotballen, du slutter kanskje når du finner ut at du har egne interesser å ivareta. Alikevel 5 år på noe du ikke syntes var noe særlig.
Etter 7 år med fotball klarte jeg å hoppe av i svingen. Av en eller annen grunn fikk jeg både forsterket selvtillit og fotball-egenskaper ved å SLUTTE. Etter ihvertfall 6.5 år med treninger og kamper hvor ingen ville sentre til en, brytes selvtilliten mer og mer ned ettersom du får høre mennesker stønne og bli fortvilet når de ser du har ballen. Er det rart jeg var i hundre bare jeg gjorde en god passning.

Forandringer er vel og bra, men vær sikker i din sak. Er du ikke det trenger du en pause eller rett å slett bare å ta fri i en ubestemt periode.

Nå flakket jeg visst litt ut fra tema, men det går for det meste ut på det samme. Utringsfrihet og egne valg blir oftest slettet i kristendommen -slik ateister ser det. De ergrer seg utrolig over de stakkars ungdommene på dokumentaren som drar Visa'et sitt for å "komme til Himmelen" på møter med ekstrem-kristne. Jeg mener, skal man gi penger så skal det ikke gå til egen del, det skal gå til dem som trenger det mest. Det er SLIK du kommer til Himmelen! (skjønt, dette er ikke et fasit-svar for dem som tror det :P)
At kristne ikke utøver kristendomen er en annen versjon man får høre når slike reportasjer oppstår. Dette er også veldig merkbart blandt kristne over alt. Man tenker gjerne "ja, jeg holder meg sann til 4 av de 10 Budene, så ja, jeg er jo kristen. FEIL! Dess mer jeg tenkte over hva han sa, dess mer forsto jeg grunnlaget.
Selv har jeg tenkt slik, f. eks at jeg ikke tror Gud ville satt meg i en posisjon der jeg måttet vente med å ha samleie før jeg inngår i ekteskap, for en slik "tyrann" kan Han da vel ikke være? det er Han ikke heller, men det er Hans ord, og Hans ord er LOV.

Har selv snakket med flere på min egen alder som mener slik, og jeg hadde vel egentlig aldri forstått problemet med å "redigere kristendommen" til hvordan man selv mener er passelig. Dette er ingen religion, men en levemåte. Bryter du loven havner du i fengsel. Eneste forskjellen er at viss du ber om forlatelse for sine synder er man frigitt. Alikevel ligger det ingen justis i å leve som en hedning og fremstå som et trosmenneske. Du kan ikke drepe, be om tilgivelse for så å drepe enda et menneske og be om tilgivelse igjen. Du må ta lærdom av egne ufullstendige valg.
Vi må lære at skal vi være troende skal skal vi holde oss i tøylene som er satt opp. Obey the rules and you shall not fly into the gates of heaven in vain.

Noe som er positivt er at etter som jeg fikk med meg fra søskenbarnet mitt, var Saronsmiljøet for 10 år siden et sted ungdommene hang for å feste, ruse seg, ha sex og diverse crazy ting (skjønt jeg tviler på dette skjedde på selve SARON, så ta det med ro :D) pga. av foreldrenes tro på at dette var et Guds hus, så her ville ingenting skje: dette er ikke det positive såklart. Det positive er at miljøet ikke er sånn lenger, i alle fall ikke fra min synsvinkel. Menigheten må jo være en av de beste i Norge, med sitt samhold, varme relasjoner og utrolige miljø! Dette er nok mye å takke Thomas, Kent og alle de sjefs lederne for. Takk!

Tipper jeg kommer til å skrive en del mer om dette temaet i fremtiden, for dette er noe av det jeg har masse argumenter og meninger om.

9 Comments:

Blogger Ine said...

Hei Harald!
Tenkte bare at eg sko sei d at fordeom nogen æ ikkje-kristne, betyr d ikkje at di he noge i mot kristendommen.

7:56 p.m.  
Blogger Harald said...

Når du seie det så merke eg kor kvass eg va i uttrykkingå mi. Beklage, det va mest retta mot å visa ka ikkje-kristne kan ha mot religionen.
Ikkje tru eg peikte deg ut :)

1:34 a.m.  
Blogger Hanne G said...

Wow Harald...Dette var skikkelig bra lesestoff!!! Jeg er faktisk litt imponert, du har så innmari mye bra tanker, rare, freakette og crazy er de og...mne dype! Og jeg kan relatere meg med så mye av det du sier! Takk for at du skrev dette, seriøst....! (Det med avsporingen ang fotball osv. det var sån typisk "teit" ting eg kunne sagt, og som eg ikkkje ville trudd ngen fatta døyten av, men du får frem det fårståelige idet...good) :) Glad i deg, alltid alltid alltid lalalaaa...

1:38 a.m.  
Blogger Harald said...

Takk Herre, for at du kan sende engler som nødvendigvis ikke har Himmelske vinger, men alikevel kan glede mennesker ved bare å være seg selv.

Takk Hanne, det du sa betydde møje for meg. DU betyr møje for meg! Don't you ever forget that...

2:15 a.m.  
Blogger Ine said...

Hey!
Neidå, eg bare stussa litt på måden du hadde skreve d. Å eg hekje sagt at eg e ikkje-kristen, he eg?
Anyway, tatt frå bloggen min (eg svarte på commenten din):
Hey Harald!
Thanks! I am SO glad everything went well! Are you going abroad too? If you are: Cool!
They do the interviews now because there's a lot of preparations, and forms to fill out, and they have to find a host family, and I have to get the shots (vaksiner), etc.
And here's my edvice to you, if you're going to attend an interview: Be yourself! I was :)
Have a great summer you too!

PS: I LOVED today's OC episode, didn't you? Seth had it going :P

11:00 p.m.  
Blogger Harald said...

Ja du vett en kan fort gå ut ifra noge viss en ikkje har hørt motsatt :)

Eg håbe å få et år i statene men he ikkje engasjert meg i papir-arbeide ennå.. kanskje ikkje så smart, men skakje du reisa andra året? syns det va endel tidligt alikevel :P

å ja, bra episode! lo så viildt når han prøvde å holla det skjult for di at han roda me begge. Aligavel syns eg det e rart: Drive en gutt på me to jente blir jentene sure å vilkje ha an meir, men e det ei jenta så drive på me to gutta så vil de bare bli meir knytta t jentå, å prøve å imponera na mest muligt, så hu velle en av de... dårligt gjordt.

Tenke på det sama konsepte så mangen jente e en del negative på. jaja, her syns eg ting blir veid opp:

En gutt som har samleie med to jenter har draget, en jente som har samleie med to gutter er en hore.

-------
kontra
-------

En jente som har noe på gang med to gutter er heldig, en gutt som har noe på gang med to jenter er en rundbrenner.
Å liiide om eg løste mangen konflikte innen kvinne-diskriminering nå? Nei? Ok, then I got nothing... (doh)

2:24 a.m.  
Blogger Ine said...

Jepp, eg ska reisa andra året, men eg må begynna å forbereda meg nå. Å viss du he tenkt å reisa, bør du få 'rauå i gir' :P For viss du reise tredja året, må du ta det på ny igjen når du kåmme tebage. D æ kun andra året så blir godkjent!

Jepp, Seth storkoste seg nok. Å ja, du he rett i dei teoriane dine. Men, sånn æ d bare... Litt synd, men, nothing to do about it. Eg suns d æ drid kult at han endelikt he 'fått' Summer! Litt synd på Anna, då, men men... Å eg au lo. D va drid løye! Jaffal når Anna spelte Jenka med Captain Oaks :)

3:03 p.m.  
Blogger Astri said...

Lide harald! viste ikkje at u hadde tenkt å reisa vekk! D komme t å bli konge! Men USA?? hallo! ;O) Keffor ikkje reisa en plass å læra et nytt språg. Alle i norge kan jo engelsk. å den amerikanske kulturen æ jo mesten lige den norske.;o)
Men uansett... blir sikkert vilk bra uansett kor du reise.

2:42 a.m.  
Blogger Ine said...

Den Amerikanske kulturen æ alt aent enn lige den Norske. Tenkte bare eg sko sei d.

4:36 p.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home