mandag, september 20, 2004

Gikk jeg nettopp ut?

Det var med mye tankegang at jeg valgte Shrek 2 fremfor Bibel og Bønn ikveld. Dagen hadde gått langsomt, uten at jeg hadde gjordt noe annet enn å sitte (les: ligge) og se på tv. Hele dagen.



Dette pleier å gjøre meg deppa fort. Ikke bare det at jeg misliker søndager på det sterkeste, men også den fakta at jeg er ALT for ekstrovert til å ha glede av å være med megselv, og bare meg, hele dagen. Derfor, når min sjefs venninne, ja, SJEFS venninne, Berina sendte meg en melding hvor det var etterspørsel om kino, klarte mitt svake sinn ikke mer.
Den som kjenner meg godt vet at jeg ELSKER, og da mener jeg virkelig ELSKER byer/bylivet. Da Shrek 2 bare gikk på Sandnes var jeg allerede påmeldt.

Jeg fikk ikke en så bra følelse av å la være å delta på BB denne kvelden. Selvom man skal klare seg helt uten noe annet enn Gud, er jeg enda ikke en sterk nok kristen til å kunne leve BARE på Ham, så jeg gjorde noe for å opphøye megselv (feil ordbruk?) istedenfor Ham. Egoistisk, helt klart, men jeg synes det er viktig å ha full fokus på Ham når vi sitter i en ring og lærer av hverandre. Ber. Og det fokuset hadde jeg ikke ikveld.

Da vi kom frem i halv syv tiden, fant vi plutselig ut at det ikke var flere plasser i salen der filmen ble vist. Da dette var UTROLIG bittert, fant vi ut at den samme filmen gikk om (bare) to timer, så vi slo nesten leir i sentrum av gågaten.

Her fant vi ut at vi skulle ha en lek som ble kallet "fot-leken" (alle står i ring, en begynner med å ta (f.eks) sin høyre fot på den til høyres venstre fot, osv.), noe vi fort fant ut var både festlig og underholdende.
Etter drøye drøye to minutter med sport, kom det en voksen mann bort og spurde om vi var "Kristelige". Han virket beruset, og hadde ingenting imot å si at han hadde hatt noen pils selv. Alikevel var det noe med fyren. Som om han "faket" hele den berusede tilstanden sin.

Inkluderende som vi var (?) tok vi ham til oss i leken, og det viste seg at han ikke hadde dårlig balanse i det hele tatt (noe jeg har hørt kan komme som bivirkninger). Han, isammen med meg, vant leken.

Vi gikk dermed bort til en benk ved siden av, og ettersom vi stod rundt ham, begynte vi å engasjere oss i hva han hadde å si. Han la utrolig mye press på hva som var galt med fremgangsmåten til dagens kristne, og jeg var utrolig mye enig i det han sa.
Aldri snakket han dritt om selve RELIGIONEN, men om de som utøvte den. Mot oss var han positive, men til Det Kristelig Folkeparti hadde han ingen medfølelse for.

Det satte seg med en gang røde streker under ordene han sa, ettersom det er noe jeg har hørt før. De fleste ikke-kristne har ingenting imot selve religionen, men fremgangsmåten budskapet blir sendt på.

Og jeg vil så gjerne være en av dem som ikke stiller ting i feil lys. Jeg vil ikke være en av dem som roper "tro på Ham, eller brenn i all evighet" ut i folkemengden, for folkemengden vil ikke høre på slikt. De trenger å høre at Jesus er der for dem, viss de selv ønsker det. De skal ved egen vilje sverge troskap til Ham, ikke fordi noen truer dem med evig tortur.

Håper vi fikk gjordt inntrykk på denne mannen, og hans liv. De spørsmål han spurde, hadde vi for det meste svar på, og det var gudd. Jeg kom akkurat på hva vi snakket om på lederweekend, og jeg ble glad. Herren er god.

(Takk til Berit, Ekki, Odd Kristian, Emil, Gunnar, Bern(h?)ard, Kim og GK, som gjorde denne kvelden mulig!)

12 Comments:

Blogger Fru K said...

Sjefs, bra dokke æ lys i byen! Æg sa på mi sia nei te kino og ja te BB. Og det va sjef, snudde humøret mitt heilt rundt, Guds kraft i felleskapet, oh man!!

Vil anbefale deg å prøve å bli glad i søndagen, den æ gitt oss te kvile, noge de stakkar kroppane trenge sårt!

Men folk lurte jo på kor du va, du æ jo PR sjef og greie :)

3:51 p.m.  
Blogger Harald said...

Ja, som jeg skrev, så var det utrolig bittert å ikke delta på BB denne søndagen. Men jeg tror jeg trengte å komme "ut". Så slik ble det.

Ønsker å delta neste gong.. :)
Viiiiil ha meir BB! Viiiiiil ha meir!

8:53 p.m.  
Blogger Silje said...

Vilt kult å lesa... En tankevekker! Takk. :) Me ser å me ler! :)

9:11 p.m.  
Blogger Harald said...

Åååååh! Maria, du vett ikkje kor møje eg elskte DEG når du sa det! :D Tusen takk!

Ove, konge at du he begynt å blogga! (se: sjefs!)
Ska prøva å få opp link as fast as possible :)

5:38 p.m.  
Blogger Hanne G said...

Harald...bilde av meg? WHAT???

11:08 p.m.  
Blogger Harald said...

Ja.. bilde av meg va klart (min blogg), bilde av pål va litt uklart, men han e jo en goe venn.

Så fant eg ut at eg måtte jo ha et "damebilde", så for ikkje å jer det FOR grovt, så la me inn et av deg! :D

11:16 p.m.  
Blogger Hanne G said...

FOR GROVT! again..WHAT!!

11:18 p.m.  
Blogger Harald said...

Neinei, det va jo det det IKKJE va! :)

Hihi..

11:42 p.m.  
Blogger Pål Berge said...

Det der me å ikkje legga ud for grove bilde gjekk jo i dass i de øyeblikket du la inn det bilde av meg her.. Men sånn ellers, takker og bukker =)

Hehe. He.

12:58 a.m.  
Blogger Harald said...

Haha! Og det var sant i hans ord :D

5:55 p.m.  
Blogger OC said...

For en vanvittig gode søndagskveld det va ;)

12:00 p.m.  
Blogger Ine said...

Hi there, Harald!
What was that you said about NO pictures? :P Check it out now! Who's the one with no pictures now? Huh?? *lol*

9:04 p.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home