mandag, juni 07, 2004

Nightcrawler

Tittelen kommer nok av filmen "X-men 2", som jeg så tidligere på dagen. Temaet er inspirert av Eline og Iselins gåtur fra Eleven Express til Shell, for så Esso. Grunn? Billigere tyggis.

Hvem ville egentlig tro at andre enn katter, flaggermus og pungdyr gikk ute om natten? Trolig ikke mange!
Klokka var 2320 da jeg forlot familien Berge for kvelden, og tenkte dermed jeg skulle ta meg en tur rundt Rosseland barneskole, for å friske opp tankene som svevde skyfritt inni hodet mitt. Bønn var involvert mens jeg gikk.
Jeg merket hvor godt det gjorde å få trekke inn noen drag av Jærens vidunder-oksygen, og fortsatte dermed i retning Time Videregående skole, hvor flaggermus og mygg svevde rundt i mørkets himmel. Tanken på at jeg ikke hadde vært på baksiden av skolen før, gjorde sitt i mine 2 sekunders reaksjonstid. Fort fant jeg ut at baksiden på denne skolen var lang, og dønn kjedelig! Høydepunktet på hele utsiden av skolen må jo være en 30 watts luft-vifte som står ved utgangen og slipper ut luften som er inne. Skjønt jeg fant fort ut at den nesten stoppet viss du holdt et plante-blad inntil.

Dermed var egentlig planen at jeg skulle opp den store bakken ved siden av, og strake veien hjem, men tur ble anmarsj, og slik oppstod interessen for å sjekke forholdene oppe ved Tjødna. På en slik kveld måtte jo tåken stryke over overflaten som sukkerspinn på gelè, mine ur-instinkt slo igang trangen til å gå mer, utforske mer.
Turen gikk via stadion og forbi Elisabeth Guseviks hjem. Mens jeg gikk, filosoferte jeg utrolig mye, så det var ganske mye å gjøre på på veien :)
Tankene var ganske interessanne, og jeg kommer nok uten tvil å skrive om noen av dem i fremtiden.

Gleden var stor da favoritt-kjæledeggen, en katt, kom smygende mot meg i mørkets slør. Så og si usynlig, ettersom den var svart. Jeg prøvde å skape kontakt med dette murrende og pelskledde vesenet, men den holdt seg alltid minst en meter ifra.. det var ganske merkelig, for den virket som om den ville henge med meg, men alikevel ville den ikke ha nærkontakt.
Og det er ikke akkurat MANGE katter som ikke liker nærkontakt! Spesielt ikke huskatter, ettersom øyet mitt oppfattet et grønt halsbånd festet om halsen. Han følgte meg, og jeg følgte ham.
Kontakten ble plutselig brutt da jeg skulle gå lenger enn 5 meter ifra. Bittert.

Kvelden var nydelig, og denne (endel) lange turen føltes absolutt etterlengtet og skal absolutt gjentas!
God natt!

4 Comments:

Blogger Ine said...

Stå på, harald! *meow*
Linka dg i bloggen min, btw

2:04 p.m.  
Blogger Pål Berge said...

Vidle tur! Du må ha gått fort.. Va kje SÅ lenge itte du hadde gått at du loggde på msn =)

3:32 p.m.  
Blogger Harald said...

Takk Ine, ska få gang på link t deg åg ;)

Vel, det tok faktisk en del mindre tid enn eg hadde trudd. Det va jo viiildt lang tur, syns han som aldri går. (Se: "Etterlengtet mosjon")

6:30 p.m.  
Blogger Pål Berge said...

Kjenne te det.. Gjekk heim frå skulen her en dag. Tog jo faktisk ikkje så VILT lange tid. Kjent turgåer som æg æ trudde æg det tog en halvtime liksom =)

11:06 p.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home