onsdag, januar 05, 2005

"Avvikling" -hva er DET for et ord da?

Først trodde jeg ikke noe på ryktene (se: jonsi, bladdermouth!) om Kaffebarens nedleggelse. Det var umulig. Noe som støttet min holdning var også det faktum at jeg JOBBER på det stedet!

"Kaffebaren har stengt pga. avvikling"

Etter 6 svære stygge ark med denne setningen på, oppstillt rundt i kaffebar-lokalet begynte jeg å lure. Lure fælt. En skikkelig stygg og ond følelse inni meg utviklet seg i en grasiøs fart, akkurat lignendes den følelsen du får når du får vite at noen du kjenner akkurat har dødd.

Tanken var jo å raske seg hjem så fort som mulig, ringe Thomas med en telefon som ikke går på "streker". Vel hjemme slår jeg inn nummeret. Fyren som tar telefonen er trist, det merker jeg tydelig.
"Jeg har grått noen tårer, det har jeg..." Selv får jeg lyst til å øse ut Dødehavet fra øynene mine bare jeg hører ordene hans fra andre enden.
Thomas er en bra mann, har alltid vært det så lenge jeg har kjendt ham. Selv om jeg ikke har kjendt ham så lenge, var han en bra mann FØR jeg kjendte ham også.

Det er ikke å legge skjul på at jeg ser utrolig mye opp til denne karen. Ikke bare fordi han har en kone som er 5 år eldre enn ham selv, men også for den personen han er. Han må ha servert 100 000 glass med mocca, alikevel er smilet på plass hver en gang, ja, HVER EN GANG!
"Det er veldig trist, ettersom jeg har vært der så lenge. Har jo blitt knytta til plassen."
Jeg er enig, selv om jeg sikkert har vært stamkunde på kaffebaren mindre enn halvparten av hans tid føler jeg at noe inni meg mangler.

Nevnte tidligere at det er en liknendes følelse av å ha mistet noen. Det går nemlig på de samme punktene.

1. Du har opplevd mye på dette stedet. Hadde det ikke vært for kaffebaren hadde jeg trolig hadde mye mindre relasjoner, gode vennskap.

2. Du minnes om de gode stundene dere hadde der, gode stunder som ikke kommer til å gjentas. Du savner det allerede, vil ikke gi slipp...

3. Det er uforståelig. "Hvorfor akkurat NÅ?" spiller gjennom hodet's kassett-spiller om og om igjen. "Hvorfor?"

Det var et nytt halvår, og jeg var til og med litt gira på å få gang på noen lekser. Sette meg mål. Få start på et nytt og sunnere liv.
Så forsvinner alt jeg forbinner med trygt, godt, koselig, hjemme, relasjoner og kaffe.
Velger å sitere Thomas på slutten her, ettersom jeg tenkte "Amen" mens jeg lyttet.

"Bryne trenger en kaffebar... Bryne trenger Kaffebaren"

Aldri mer Kaffebarens varme sjokolade
Aldri mer Kaffebarens utsøkte donut

Aldri mer café mocca m/ dobbel sjokolade & irish cream...

16 Comments:

Blogger Pål Berge said...

Nei!?!?

Æg håbe du kødde? I så fall æ dette den verste spøken ever..

Viss de e fakta.. Så æ de KUN tragisk. Tragisk seie eg...

11:31 p.m.  
Blogger Eirik said...

Møkkmøkkmøkkbåsdrittmøkkfillenhekkanmøkkdrittbås x 1000. Dette suge!

11:51 p.m.  
Blogger Bjørnar said...

ELENDIGE greier! Dritt!

4:39 a.m.  
Anonymous Anonym said...

Dumt at dei skal leggje ned favoritt plassen din.

Er det likevel ikkje å trekkje det litt langt å samanligne det (eller i alle fall kjenslene dine) med ein bekjent/venn har gått bort? Tross alt bør det vera mogleg å erstatte denne plassen, "Over En Lav Sko", meir eller mindre, på ein eller annan måte?

Kan du erstatte eit menneske?

Du samaliknar berre, men er samalikninga di rettferdig?

15. Johannessen

8:22 a.m.  
Blogger Eirik said...

E der noge du villsnakka om Catti?

E foresten ganske enige me 15. Johannesen.

1:51 p.m.  
Blogger Fru K said...

så utrooooolig trist! og æg så akkurat hadde fått smaken på espresso.. Kjempeide catti!få gang på det!

4:31 p.m.  
Blogger Harald said...

Hm. Bra poeng Johannesen, men eg må nok sei ja, eg føler det alikevel på same måten.

Mister du ein venn/bekjendt, kan ingenting erstatte denne personen, men du får selfølgelig nye venner/bekjendte.
Det same seier eg altså om "Over En Lav Sko". Ingenting kan erstatte han. Sjølv om me snart får McDonalds på Klepp for eksempel!

8:14 p.m.  
Blogger Eirik said...

Poenget her e jo verdien. En kaffibar å ett menneske kan jo ikkje samenlignas sånn verdimessig. Kaffibaren e ikkje i nærheten et like stort tap som et menneske

11:43 p.m.  
Anonymous Anonym said...

Ser at du seie at døe venna kan erstatast. Ke fillen e d du tenke me? Viten om at du kan få deg en ny venn når du miste enn gjer ikkje tapet mindre. Eg håpe seriøst at du kødde... Sjøl om d ikkje e noge å kødda me

11:57 p.m.  
Anonymous Anonym said...

Sorry. Fikk ikkje me meg: "kan ingenting erstatte denne personen" Men du er fremdeles langt ute å kjøre når du samenligne dei to tingå

12:09 a.m.  
Blogger Unge SPOR said...

jaja Harald....sånn kan dæ gå! Prøvde verkele å advara dæg mot å varta for knytta te dæ der håle neri sentrum...men du sko jo kje høyra...neidå!
He skreve nogen visdomsord.....nei, kan meste kje kalla dæ helle, men he skreve nogen ord te dæg på bloggen min. Lytt te mæg Harald, du trenge HJELP!

12:38 a.m.  
Blogger Harald said...

Takk Frode, eg vett du e der :)

Til anonym!
Det er IKKJE det SAME, LANGT der ifrå! Men forskjell finnes på "det same" og "ei samenlikning". Eg beklager nå viss eg har sagt at mi samenlikning er det SAME som å mista ein venn(?), men viss eg ikkje har sagt dette syntes eg ikkje eg fortjente den kritikken, ærlig talt.

Og igjen, Eirik. Verdien av ein person ein har kjennskap til, som forlater denne verden er større enn det meste. Generelt er ingenting viktigere enn MENNESKER (jo, faktisk så er GUD det, men ikke la det bli en diskusjon), altså ikke en Kaffebar heller.

La meg få trekke paraleller mellom ting uten at dei blir tolket som SAME ting. Ver så snill...

2:50 p.m.  
Blogger Harald said...

"Du samaliknar berre, men er samalikninga di rettferdig?

15. Johannessen"

Nei. Svaret er nei.

2:53 p.m.  
Blogger Pål Berge said...

(synges på en melodi jeg ikke husker navnet på)

Han har ikke blogget på en uke,
han har ikke blogget på en uke,
han har ikke blogget på en uu-uu-uuke.
Det er derfor jeg er her!

10:54 a.m.  
Blogger Harald said...

Takk for påminnelsen, Pokke, eg velger selfølgelig å ta sjølvkritikk! :D

10:20 p.m.  
Anonymous Anonym said...

PålB:
Det er melodien til "Dæ æ hål i jære på Dale, dæ æ deffor du æ hær". Ja, det er det den heter.. jeg er rimelig overbevist.. bare prøv å syng dette, så finner du det fort ut..
Gøy å være til hjelp!

mvh
$

2:30 p.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home