mandag, januar 03, 2005

Nyttårsforsett - "Kjør på!"

Først litt reklame:
Kjøp Christine Guldbrandsens nye cd "Moments", den gir hodet stillhet i toner.
Etterfølgeren til introduksjonsalbumet "Surfing in the air", som jeg også er en stolt eier av.

Hele dette siste året har gått etter min egen mening og bedømmelse "stinkende dårlig".
Jo, det har vært litt gøy i feriene, og trolig mye utenom også, men det er ikke det jeg tenker på. Skolen. Skolen er det jeg tenker på.

Hvordan kan noe så ubetydelig (kanskje det er innstillingen?) som læring, utdanning og studier ødelegge ens eneste gleder i livet? Hvorfor skulle jeg bruke så mye tid og ressurser på å bare sitte med denne dumme pc'n, tunget av TANKEN på at jeg har et hav av lekser som strømmer i retning Niagra Falls. For det er jo det som skjer! Alt faller ned, langt, langt ned. JEG faller langt, langt ned.

Jeg er nødt til å gjøre noe med disse tankene. Jeg vil kjempe for mitt eget liv, slik at JEG bestemmer hva som skjer rundt meg, ikke min dårlige side. Et ønske om total selvkontroll er ikke å fornekte...

1. Nedprioritere alt som ikke har særlig positiv innvirkning på livet mitt.

-Bruke pc maks én time hver dag, til alt som ikke har med lekser å gjøre.

-Se tv maks én time hver dag. Se: "Hva skjer på Tv2 1700-1800?"

-Snacks. Hva gjør det egentlig godt for? Brutal nedkutting på alt søppelet som forurenser munn-hygienen min.

-Bruke mindre enn det jeg tjener på kaffibaren. Liker ikke å innrømme det, men en mocca m/ dobbel sjokolade & irish cream kan bli dyr vare i lengden.

-Maks innkjøp av dvd'er per måned blir herved grenset ved sifferet "2".

2. Høyprioritere alt som har en positiv innvirkning på livet mitt.

-Fast plan, NO SKIPPING! Det skal være slutt på unnasluntringen, jeg vil ha treningsnarkoman-livet mitt tilbake! Ikke mer av tankegangen "Njaaaa, ÉN trening fra og til kan da vel ikke skade?".

-Lekser! Lekser, lekser, lekser!!! Vi har jo absolutt NULL lekser i forhold til elevene på skoler som f.eks Lunihaugen og St. Olav, hva er egentlig problemet? Heh? De skal fra nå av gjøres etter som vi får dem. Vil ikke ha en haug lekser på én gang lenger. I'm done with it!

-Bli mer lik Jesus, ta med meg Herren hvorhen jeg går. Dette er hva jeg lever for, dette er hva jeg må gjøre. Prioritere Ham.

-Se å få ryddet rommet i alle fall én gang i måneden. Mor vil bli glad..which leads us to..

-Et bud sier en skal ære sine foreldrene mer enn noe annet på denne jord (husk at Gud ikke er på jorden :D), dette budet har jeg ikke følgt. Jeg ønsker å få et bedre forhold til min mor. Er det noe jeg legger merke til er det hvordan hun prøver. Selvom hun jobber som bare det, kommer hun hjem å lager middag med et smil. DET er storsinnet det. Jeg elsker henne, men trenger å lære å like henne. Blir vi bedre venner tjener vi begge på det.

-Venner, jeg lengter etter en sammensveiset gjeng hvor ingenting er skjult. Kanskje er det vanskelig å få til, men alikevel fullt mulig. Venner er nemlig det sterkeste emosjonelle bånd som eksisterer på denne jord, det er en utrolig ting. Har du venner som støtter deg kan du gjøre hva du vil! Jeg ønsker å bli bedre kjendt med MASSE personer. Det kommer til å bli vanskelig, men jeg skal vel i det minste presse inn nok tid til å bli bedre kjendt med noen av dem. Den dag idag takker jeg gud for de vennene jeg allerede har blitt velsignet med.

-Et smil. Har du noen gang gått på gaten, kanskje streifet forbi noen motgående passerende? Da har du kanskje lagt merke til at de ikke smiler? I know, hva er galt? En gang, kanskje et år tilbake, var jeg i topphumør mesteparten av tiden. Smilet kom naturlig, ettersom jeg ikke kom på noe å "ikke smile" over. Spesielt husker jeg en dude som var ute og gikk. Jeg smilte til ham, og han smilte som jeg aldri har sett en forbipasserende smile! Etter det følte jeg sann glede dypt inne i hjerte. Denne gleden vil jeg ha tilbake. Vi har så mye å være glade for. Vi er nemlig HELDIGE, tro det eller ei. Think about it!

3. Meg som person.

-Se opp til andre, vær fornøyd med megselv. Hvor mange ganger har jeg ikke skikket i det speilet, heller lettkledd? Jeg spyr nesten av tanken nå. Vilket overfladig menneske er jeg, som faktisk BRYR seg om sitt utseendet? Som faktisk BRYR seg om hva andre synes? Hørt om selvstendighet?

-Behandle andre som jeg vil andre skal behandle meg. Her er det snakk om å være snill med alt og alle. Tror virkelig jeg trenger å skjerpe meg på dette området. Slutt på baksnakking, sladder og ellers andre dumme tanker en har om sin neste. Ta et surt fjes med et smil. Holder jeg fast på det vil andre følge etter, det er jeg sikker på! Tenk viss hele jordens befolkning levde etter den gyldne regel? Hørte jeg klangen av harmoni?

Kremt, nå er jeg mektig trøtt (noe du også trolig er, etter å ha lest alt dette), så jeg tror det er på tide å hoppe i en god varm seng! Takk for oppmerksomheten :)

(ps, viss du husker det, er det veldig snillt av deg å minne meg på hva jeg har skrevet ovenfor fra tid til annen)

10 Comments:

Blogger Møyfrid said...

du æ så kloge du Harald!
Godt nyttår!

10:29 a.m.  
Blogger Pål Berge said...

Venner, jeg lengter etter en sammensveiset gjeng hvor ingenting er skjult.ME starte enn gjeng? Me henge jo aldri lenger.. Huske du ikkje alle di gode nettene. De gjør eg. Og folkens - IKKJE TOLK DEN SETNINGEN SÅ FEIL SOM DET GÅR ANN..

Eg e klar Harald. Kver helg, ja kver helg henge me =)

4:55 p.m.  
Blogger Ragnhild said...

Det må være de beste nyttårsforsettene jeg noen gang har sett tror jeg!
Og så ufattelig bra å bare smile til hverandre. For en bra ting! Det virker jo ikke akkurat som om du har noe problem med det, du smiler jo alltid når jeg ser deg! Liiide gudd!

9:40 p.m.  
Blogger Harald said...

Jo Pål, eg huske faktisk. Ja, for det var jo gode tider, så visst var det gode tider!
Seie bare få GANG på det! Takk for påminnelse, Pål :D

Raggus! Du e så snille, e det løye eg smile kver gong eg ser deg? :)
Eg smile automatisk til personer som får meg i bra humør, det seier jo seg sjølve!
Gla for at ditt smil e nogen av dei eg sette mest pris på, hihi

10:04 p.m.  
Blogger Eirik said...

Må bare reklamera litt for nogen cda så du bør kjøpa før du kjøpe noge av Christine Guldbrandsens verk.

Kansas - Dust in the wind
Spock's Beard - Feel euphoria
Dream Theater - Six degrees of inner turbulence
Gåte - Iselilja
Queen - A night at the opera

For en videre list ta kontakt

10:51 p.m.  
Blogger Unknown said...

fantastiske mål du setter deg Harald! sånn elles du skrive generelt veldig bra teksta.... ser opp t deg der!
håbe du får eit fantastisk nytt år,også æ d bare t å komma t klepp ihelgene.. ja tenke då på lordagskvellane, for æ vel kje noge opplegg på bryne då... på saron jaffal.

krik på klepp anna kvar lordag, kl halv åtta! bra opplegg som er med på å utfylle fleire av dine mål for året....:)

jepp men me talast, så må du fortsett med den gode skrivinga!

mvh din gammle karete kompis, steinar :)

12:19 a.m.  
Blogger Harald said...

Eirik, når eg kjøper cd'er, så e jo grunnlaget at det e "must-have"-konsept involvert! Eg kan jo ikkje løype rundt og kjøpe album eg ikkje har nokon knytta bånd til. Dette beklager eg sjølvsagt på det grovaste!

Steinar! Duuude!
Takk for komplimang, haha
Eg tenke ofte på kem eg har lyst å bli meir kjendt med, å då komme faktisk ditt å Eirik Theis sitt navn opp på tenkelistå ganske ofte :)
Syns det va sjeeefs når dokk gjekk på karaten. Savne dokk, det ska dokk jammen ha!
Sånn ellers så har det seg sånn at eg ofte e å finna på Undheims Kapellet på lørdagskvellane, ettersom eg føler eg har litt bånd til plassen. Ja, sjefsplass faktisk!
Anyway så e der mulighet for å skippa en lørdag... hm eg e litt klar, eg må jo sei ja :D

Sjefs at du tok deg tid t å kommentera bloggen min, Steinar, det sette eg virkelig pris på!

Mvh Harald N.

2:41 a.m.  
Blogger Eirik said...

Dude! Dei cd'ane e "must-have" cda te tusen! Løp å kjøp

2:38 p.m.  
Blogger Karin said...

Harald-vennen-min!
Eg følte meg så utrolig truffen over møje av det du skreiv. Det mesta faktisk, utenom det med DVD kjøpingå, for det e ikkje så møje av det på denne kanten. Men det eg egentligt sko sei va at me må få gang på den kaffien, denne vegå helst! eller kanskje ikkje, for pengataskå skrike itte innhold, og kontoen har 6kr og 45 øre. så kanskje en gång eg har "litt" meir penga? men ligavel! snart!!
klem fra karin!

9:57 a.m.  
Anonymous Anonym said...

"Jeg elsker henne, men jeg må lære å like henne."

hmm... hørtes dette selvmotsigende, merkelig og VELDIG kjent ut..? stemmer "ja"..

ja...det gjorde det..hm...

11:34 a.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home