søndag, februar 27, 2005

Se, jeg vokser

Men er det en bra ting?

Når jeg mimrer tilbake til en tid da det ikke fantes bekymringer blir jeg litt lei meg. Jeg savner det faktisk. Hvem hadde trodd det?
Ikke den lille gutten som følte foreldrene ikke stolte nok på ham, til å gi ham ansvar for noe som helst. Ikke den lille gutten som følte seg mye eldre enn de andre av sin gjensidige generasjon. Han som bare ønsket å bli eldre fortere enn paven.
Han visste ikke at han hadde det godt som han hadde det.

Det er å nevne at jeg liker å være eldre, mer bevisst, mer egendrevet. Men det er alikevel så mye tyngre. Stegene mine er mye, mye tyngre.

En gang jeg kunne sitte og se på tv uten å tenke på lekser. Uten å tenke ansvarsbevisst. Det var jo ikke som om det betydde så mye da.
Nå, selv om lekser og karakterer burde være førsteprioritet, så er det ikke det. Det bare er ikke det. Jeg gikk glipp av ting fra første stund på skolebenken, noe som har ført til at jeg så og si alltid har gått glipp av det meste jeg har "lært".
I første klasse var jeg en av de smarteste. Hvor er jeg nå?

Heldig som lærte å lese og skrive for jeg ble dum?

Tror ikke jeg klarer å finne noe positivt ved å føle seg som en fiasko. Som en prøve innlevert uten svar. Det er virkelig en ond, ond sirkel!
Du skal nemlig vite at jeg har aldri hatt større mål enn jeg har den dag i dag. Visjoner, drømmer, de er alle der. Jeg vet absolutt hva jeg VIL... men det er tydeligvis ikke nok?

Herre, gi meg mer viljestyrke!

21 Comments:

Blogger Marianneoggabriel said...

Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

11:36 a.m.  
Blogger Marianneoggabriel said...

Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

11:37 a.m.  
Blogger Marianneoggabriel said...

Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

11:37 a.m.  
Anonymous Anonym said...

Harald!!!
Du e en goe gutt du! Gla i deg som du e.
Eg vett du kan få ting t som du vil. Om du bare vil nok!

Å husk at en kan ikkje ver goe i alt vett u:)

Klem Marianne

11:38 a.m.  
Blogger Ine said...

ååh... noge så søtt!

1:03 p.m.  
Blogger Pål Berge said...

Hei Hakke!

Jeg har mange av de samme problemer som deg. Jeg utsetter lekser, følger ikke med i timen, og føler jeg henger etter.

Husk at jeg har tro på deg! Jeg har en vannvittig tro på deg Harald! Og det finnes en annen som har lagt alt klart for deg, Han har bestemt alt for deg i forveien. Du har bare med å få veien du.

Men for all del. Gjør en verdig innsats på skolen!

1:50 p.m.  
Blogger Marianneoggabriel said...

Haha!!! D va absolutt ikkje meiningå å skriva den same såååå vilt mange gonge!! haha.. ikkje heilt stabile den her pcen:D

4:56 p.m.  
Anonymous Anonym said...

en fiasko? du? neinei, dæ må vel vær d sista du æ!:)

men uansitt, d æ jo kje bare skule og lekse som æ viktigt her!!:)

klem ina

6:17 p.m.  
Blogger Harald said...

Ine: Du meinte babyen, sant? :)

Ina, Pokke og Marianne:
Takk. Eg e skikkeligt gla for å ha venna som dokk!

Nogen gonge e det kjekt å ha menneske som seie imot meg.. :D

12:05 a.m.  
Anonymous Anonym said...

Enige der;) nogen gong...NOGEN...gonge.....

4:53 p.m.  
Blogger Eli said...

Heisann!
I går va eg jo på saron, å d va faktsik ganske bra, faktisk fantastisk bra! Supert møte altså! Supert møde, super tale, super lovsang, men hallo, viss dokke vil ver en menighet som sikte på å få med nye folk, må dokke skjerpa dokke på kafedelen altså. Der satt meg og venninnå mi heile kvelden, uden at så å sei någen kom bort å snakte med oss. Greit nok, med har jo Gud, så me klare oss alltid supert med ;) Men tenk på han eller hu så søge Jesus, men så aldri he våre på et møde før, isje he kristne venna, isje vett heilt koss han elle hu ska få kontakt. Saron e som sagt supert, kanskje tar personen mot t seg t å gå der, kanskje heilt aleina, fårr personen kjenne ingen kristne, koss trur du denne personen he d itte møde då, viss han elle hu sitte der heilt aleina? Dokke he en jobb å jær altså. Rette sje denne kritikken mot deg, men mot saronsfolkå generelt, snakk med nye folk. Få de med i en samtale, få de med i en gjeng, så de virkelig føle seg velkommen, isje bare på Saron, men i Guds rike. Dokke he en store jobb å jær med å bli mer inkluderande, dokke e jo supre folk, så eg vett dokke kan klara det! Det e rett og slett bare t å stå på! Og som sagt, selva møde va supert!!Takke masse for at dokke gav oss en super kveld med Gud.

11:44 a.m.  
Blogger Harald said...

Ja, for å voksa som en menighet trenge me å fokusera meir på vinkel ut, dette e me fullt klar over.
Nesten alle vett det, men ikkje så mangen huske på å gjer noge med det.

Det e et veldig omdiskutert tema!
Me ledere har vært på weekend med Knut "Overkommelig" Tveitereid, som har undervist oss i akkurat dette. Sjøl fekk eg å mangen ganske mye utav det, men me slite med å utføre hjemmeleksa.

Det e så utrolig lett å tenka "Eg trenge jo ikkje meir venner", eller "Hm kanskje eg sko snakt med han der... weey! Der kom den søda veninnå mi inn i rommet, eg stikke heller å snakke me hu!"Nå e dette absolutt ingen unnskyldning, men det må også nevnes at det e veldig ofte vanskelig å "spotte" nye mennesker som kommer tassende inn i territoriet.
Siden de ikkje lager så mye lyd og heller ikkje kjenner så mangen, er de rett og slett vanskelige å legge merke til i en mengde på 160 mennesker.

Men me ska fortsette med å prøve! Det e bare positivt at noen holder oss litt i skinnet :)

Forresten så såg det ut som du snakte med en del mennesker, så eg tenkte egentlig eg bare ville avbryta viss eg prøvde meg bort t deg en tur :D

1:27 p.m.  
Blogger Eli said...

Heisann!
Det e bra dokke he d i tankane jallefall! ;) å eg forstår jo at d e litt vanskeligt når dokke e så mange (å akkurat d e jo bare positivt) me he d litt lettare i babtistkjerkå, si me e isje så mange, så me merke fort om der komme någen nye ;)

men sånn generelt sett, viss dokke ser någen dokke aldri he sitt før skade d isje å gå bort å sei hei...men d e vanskeligt, eg vett ;)

menmen, me komme igjen me! Siden det va så supertdupert møte :D

3:20 p.m.  
Blogger Harald said...

Sjefs!
Dere er WILDT velkomne! :D

4:39 p.m.  
Anonymous Anonym said...

hhmmm eg ville bare informera dg om at d æ en evighet si du he blogga... okej kanskje ikkje en evighet, men lenge si! :( få gangen på d? :D

6:04 p.m.  
Blogger Harald said...

WHAT Anne???

"Ikke så aktiv blogger"???

Eg fatte NYLL! NYLL seie eg!

(Å viss dette ska få meg t en eller aen gong gidda legga deg på linklistå mi, så va det langt ifrå dette det retta movet?)

(buuuuuuuu)

Nå må eg jo mesten begynna å blogga igjen...

2:16 a.m.  
Anonymous Anonym said...

hehe du trenge kje å legga mg t nogen plass... eg ville bare at du sko blogga igjen eg! eg ser at du ennå kje he gjort noge md d! å eg så spørte sååå fint! what? kæ feile? :P nå seie eg bare! Blogg din tullepave! :D:P

6:10 p.m.  
Blogger Harald said...

Haha, Annepius!
Eg må jo nevna at eg trudde det va ei aen Anne eg kommenterte her, derfor snakket om å legga deg t ei lista!

Men få gang på blogg sjøl, Anne, så kan me snakka :D

3:20 p.m.  
Anonymous Anonym said...

hoho d æ jo mg anne då:P allså du kan nok bare glømma at eg ska ha enn blogg... trur eg bare hadde skreve masse tull! men æ foressten stolte øve dg, eg kom inn i dag på bloggen din å kæ ser eg?? jooo du he skreve noge nytt!:D wii! thats just great! :D

we see!

8:17 p.m.  
Anonymous Anonym said...

hoho d æ jo mg anne då:P allså du kan nok bare glømma at eg ska ha enn blogg... trur eg bare hadde skreve masse tull! men æ foressten stolte øve dg, eg kom inn i dag på bloggen din å kæ ser eg?? jooo du he skreve noge nytt!:D wii! thats just great! :D

we see!

8:18 p.m.  
Blogger Harald said...

Tullebukk.. :)

9:17 a.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home