mandag, mars 14, 2005

Film: Memento

Terningkast 5



Dette var først og fremst en film jeg hadde hørt tittelen på veldig mangen ganger fra før av. Husket ingenting om hva som ble sagt om den, men visste den var bra.
Utifra disse stikkordene satte jeg meg ned i godstolen hos Pål og bare lot filmen gli sakte inn.


Først og fremst tenker man først at "dette er jo en mye enklere film å forstå enn jeg hadde trodd", et moment man kanskje også finner i filmer som "The Butterfly Effect" og "Identity".
Saken ble jo den samme som i disse andre filmene nevnt ovenfor. Svarene ballet seg så opp på slutten at du satt igjen med en SKIKKELIG så tankefull hjerneprosess.
Irriterende men utfordrende.

Filmen er bygd opp veldig lite kronologisk, da den skifter fra fortiden, til fremtiden, til en tidsperiode som vi som titter blir veldig usikre på NÅR egentlig ER. Jeg vil faktisk gå så langt som å si at filmen er den mest ukronologiske jeg har sett noensinne. (Noe jeg tror Anne støtter meg på, ettersom hun tydeligvis ikke taklet tidsforandringene)
Morsomt og forvirrende.

Handlingen (ikke en spoiler) i filmen er basert på en mann med hukommelsestap, som søker hevn for en ugjerning som ble gjordt mot ham.
Ettersom han ikke husker noe siden ugjerningen skjedde, og det han lærer forsvinner etter et par minutter, må han finne andre veier for å huske.
Han skriver lapper, tar bilder og tatoverer informasjonen han trenger for å få hevn.

"Notater lyver, det gjør ikke bilder"
-Selv om denne setningen kan tas med en klype salt i vår tidsalder, er den ganske så sann i dette tilfellet!

Har du ikke sett denne fra før av, BER jeg deg om å se den, og si din mening til meg!
Jeg og Pål har ennå et "uferdig" veddemål om hvem som trepte hvem... :D


Fyldigere, engelsk annmeldelse:
www.plume-noire.com

11 Comments:

Anonymous Anonym said...

Ja eg æ enige!! d va bare forvirrande, å vilt irriterande ao! uff... mn siden eg he skills i dn filmen så vil eg tru at d va han drepte konå si (oi får kanskje kje lov t å sei d,litt bad for dei så kje he sett an mnmn) :P hoho! mn ja! bra du syns an va bra då uansett! mn dn va litt for vanskeligge for mg!

11:01 a.m.  
Blogger Pål Berge said...

"mn siden eg he skills i dn filmen så vil eg tru at d va han drepte konå si"

Yeah! Jaja Harald, sånn kan det gå! ;)

2:47 p.m.  
Blogger Harald said...

Deeessverre Anne, så kan du ikkje ver en dommer i denne saken. Grunn?
Du gjorde jo opp ei meining om at han hadde drept hu 2 MINUTT etter at filmen hadde begynt!
Me trenge folk me sidesyn i denne saken :D

Så nei, pål, 10'eren ska bli min!
(muhaha)

3:15 p.m.  
Blogger ina said...

hørr nå her... æg ska sjå den filmen en gong (kanskje ikkje så fælt lenge te)... så kæ mæ om æg avgjer kem så drepte kem? :D

3:55 p.m.  
Anonymous Anonym said...

ja mn harald, d seie bare litt om kor skills eg hadde i dn filmen! eg visste d når d bare hadde gått 2 min!:D ina? eg sa jo km så drepte km! trust me ina!:D

4:24 p.m.  
Anonymous Anonym said...

ja mn harald, d seie bare litt om kor skills eg hadde i dn filmen! eg visste d når d bare hadde gått 2 min!:D ina? eg sa jo km så drepte km! trust me ina!:D

4:24 p.m.  
Blogger Harald said...

Eg e me på den Ina!
Du har litt sense i deg... trur eg.. :)

6:37 p.m.  
Blogger Harald said...

Anne, du VISSTE det jo ikkje, du bare GJETTA! hah!
(for me vett jo alle at duden ikkje drepte na)

9:13 p.m.  
Blogger Ine said...

Hey Harald!
Yey! Endelig nogen andre så he sitt Memento!
Memento e enn av mine favoritt filma, å enn av dei få filmane du kan sjå gong itte gong, å fortsatt ha den "Ke skjer?" følelsen :P
Eg jer an en 11, 5/10 eg :D

11:12 p.m.  
Blogger Harald said...

"Eg jer an en 11, 5/10 eg :D"

Ehm, vil det sei at du gir an en 11 av 10 poeng, eller 5 av 10 (som vil sei terningkast 3)???

Hørtes litt crazy ut!

Men FOR en bra film! :D

12:04 a.m.  
Blogger Ine said...

det vil sei at eg jer an ellekommafem ud av ti poeng :)

8:15 p.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home